Hotel Gooiland

Grand Hotel Gooiland (1936) is een begrip in Hilversum. Tientallen jaren is Gooiland het bruisende hart van de stad. Vooruitstrevend en modern. Ontworpen door architect Jan Duiker in opdracht van de familie Buurke. Zij vestigen zich samen met andere Amsterdamse elite begin vorige eeuw in het dorpse Gooi en missen ‘stads vertier’. Daar moet een moderniteit als een theater met hotel en bar verandering in brengen. Duiker, net als die andere grote Hilversumse architect Dudok, vertegenwoordiger van het Nieuwe Bouwen, tekent een voor die tijd ongekend modern complex. Strak en zakelijk, zonder overbodige versierselen, maar toch luxe. Met veel stalen kozijnen en grote ramen. Licht en lucht zorgen voor een gevoel van gastvrijheid. De sfeer is voornaam, kosmopolitisch. Gooiland wordt de plek waar je moet zijn. Een locatie met grandeur.

Maar laten we eerlijk zijn. Vergane glorie, wordt de laatste jaren ook vaak gefluisterd. Philip Lamers (1989) gelooft in de plek. De jonge Gooilanddirecteur klopt bij Paulus Emden Huitema & Ellen Honig van Identity Matching Academy aan. Samen zoeken ze de genius loci, de geest van de locatie. Want daar ligt de sleutel van hernieuwd succes. Die vinden ze in de combinatie van oer-Hollandse merken, strakke luxe en een knipoog naar de hoogtijdagen van de radio. Niet door letterlijk het verleden te kopiëren, maar zich te laten inspireren door de geschiedenis en er een hippe draai aan te geven. Een plek zonder angst, vol zelfvertrouwen en dynamiek.

Net als in 1936 is Grand Hotel Gooiland in 2017 weer de plek waar je moet zijn.

Hotelinformatie

Ontvangst
Tussen 17:00 en 18:00 nodigen wij onze hotelgasten graag uit in de lobby voor een welkomstdrankje

Tijden Ontbijt
maandag t/m vrijdag van 07.00 t/m 10.00 & zaterdag en zondag van 07.00 t/m 11.00

Receptie
De receptie is 24/7 open. Inchecken is mogelijk vanaf 15.00 uur en uitchecken t/m 11.00 uur.

Dutch Brands Hotel

Dutch Brands Hotel

Grand Hotel Gooiland in Hilversum is het eerste Dutch Brand Hotel in Nederland. Wij geloven in oer-Hollandse merken. En die vind je dan ook overal terug in het hotel. We werken samen met onder andere Luxaflex, Auping, Gispen, Brabantia, Forbo, Sphinx, Philips en Hema. Stoere merken zonder poespas. De merken uit de tijd dat leven een werkwoord was, dat we de schouders er met zijn allen onder zetten.  

Lees verder
Piet Mondriaan

Piet Mondriaan

Piet Mondriaan is het belangrijkste lid van de Nederlandse kunststroming De Stijl, precies honderd jaar geleden opgericht in 1917, waar het Nieuwe Bouwen en de Nieuwe Zakelijkheid uit voortkwamen. En daar kruisen de creatieve wegen van Mondriaan en Gooiland-ontwerper Jan Duiker. Beiden fervent fan van deze avant-garde kunstbeweging, waarin alles draait om dynamiek, schoonheid, vooruitgang en optimisme.

Lees verder
Dutch Design

Dutch Design

In de nieuwe huisstijl van Hotel Gooiland spelen zwarte lijnen een subtiele maar belangrijke rol. Het zijn de twee zwarte lijnen uit het ruitvormige schilderij ‘Compositie met twee lijnen’ (1931) van Piet Mondriaan, met Rembrandt en Van Gogh de grootste kunstenaar van Nederland. Zonder Mondriaan (wereldberoemd om zijn werken met horizontale en verticale zwarte lijnen en primaire kleuren) was Gooiland eind vorige eeuw ter ziele geweest. 

Lees verder
Het groene Gooi

Het groene Gooi

Hotel Gooiland als het groene hart van Hilversum. Klinkt gek misschien, maar stap onze lobby binnen en je snapt wat we bedoelen. Een groene plantenwand over de volle breedte en hoogte. Als ze onze prachtige regio the Castle and Gardens of Amsterdam noemen doen wij niet flauw. 

Lees verder
MEDIASTAD HILVERSUM

MEDIASTAD HILVERSUM

Hallo, hier Hilversum’. Misschien is radio wel veel spannender dan televisie. Zo’n stem uit een luidspreker waar je lekker een gezicht bij kan fantaseren. Bijna honderd jaar geleden beginnen de eerste radio-uitzendingen vanuit Hilversum. De Nederlandsche Seintoestellen Fabriek (NSF) strijkt neer in het dorp. Op de Kerkbrink, niet ver van waar later Hotel Gooiland gebouwd wordt. 

lees verder
Amsterdam

Amsterdam

Gooiland sluit aan bij het concept waarmee Amsterdam Marketing het Gooi presenteert: Castles and Gardens of Amsterdam. Het dakterras wordt aangepakt en krijgt veel groen. Maar groen komt niet alleen op het dak, ook van binnen moet Gooiland ‘het groene hart’ van Hilversum worden. Het plan is om groene wanden van echte planten te realiseren in de lobby, in kamers en in het ontbijtrestaurant.